tag:blogger.com,1999:blog-7141291277549623072.post7839574374398560058..comments2023-09-30T14:38:04.153+03:00Comments on dimitriosmentesidis-jazz: ''Για τον Έρωτα και το Θάνατο'' με κάτι από το μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκηςδημήτριος παν. μεντεσίδηςhttp://www.blogger.com/profile/10388640676575629061noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7141291277549623072.post-69260906421856884442010-01-29T18:13:52.864+02:002010-01-29T18:13:52.864+02:00Σαφέστατα δε φιλοσοφεί ο Ζίσκιντ. Το μυθιστόρημα ό...Σαφέστατα δε φιλοσοφεί ο Ζίσκιντ. Το μυθιστόρημα όμως που γράφει δεν είναι ακριβώς αυτό;: Η πρόθεσή του (του μυθιστορήματος εννοώ) να απαντά στα ερωτήματα της ύπαρξης. ΤΙΠΟΤΕ άλλο.Η μυθιστορηματική προσέγγισή του λοιπόν εκεί ακριβώς στοχεύει: στην εύρεση απάντησης στο βασικό ερώτημα του έρωτα στη δική μας περίπτωση, δηλαδή του Ορφέα και της Ευρυδίκης. Βρίσκω συγκλονιστικό το γεγονός της ανθρώπινης συμπεριφοράς του Ορφέα. Τόσο συγκλονιστικό που ο Ναζωραίος μου φαίνεται σαν μια ''προαπαντημένη και προερμηνευμένη έννοια'' η οποία όπως και άλλες πρέπει να ξεσκεπαστεί κάποια στιγμή και να ξαναιδωθεί αφού της αφαιρεθεί ο πέπλος της όπως σοφά μας προτείνει ο πατέρας Μίλαν Κ.δημήτριος παν. μεντεσίδηςhttps://www.blogger.com/profile/10388640676575629061noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7141291277549623072.post-25329331987812653132010-01-29T17:25:18.190+02:002010-01-29T17:25:18.190+02:00καλήμερα,
α νάτο λοιπόν τι συμβαίνει.
Η "σ...καλήμερα, <br /><br />α νάτο λοιπόν τι συμβαίνει.<br /><br />Η "σωτήρια και γενικευμένη" αγάπη του Χριστού στην δική μου αντίληψη φέρνει μια καινοτομία, μια νέα διάσταση στην ανθρωπότητα. <br />Δεν είναι κάτι έξω από την ανθρωπότητα, είναι η μεταμφίεση και προσωποποίηση μιας ιδανικής έννοιας -της απύθμενης αγάπης- βάσει κριτηρίων εκείνης της εποχής αλλά και διαχρονικών.<br /><br />Υπάρχουν και άλλες προσωποποιημένες έννοιες όπως η δικαιοσύνη, η ηθική ή η ελευθερία. <br />το θέμα του Ορφέα και της προσωποποιημένης αγάπης το βλέπω λιγότερο ή περισσότερο σε κάθε γειτονιά. Επειδή είναι πιο "αληθοφανές" και πιο κοντά στην "εύκολη ανθρώπινη φύση" δε το κάνει για μένα πιο αδιάβλητο. <br /><br />Κατανοώ όμως και μια από τις προθέσεις του Ζίσκιντ, να βάλλει μια θρησκευτική αξία που με λάβαρο την απύθμενη αγάπη έχει βασανίσει και έχει εκμεταλλευτεί μέχρι τα έσχατα όρια τους ανθρώπους. τα παραδείγματα όμως που φέρνει είναι ανεδαφικά και για τους δύο, πολύ επιφανειακά. Ας πούμε ότι μάλλον δεν πρέπει να έχει ασχοληθεί με την φιλοσοφία σε ένα πέρα του προφανούς επίπεδο.Μαριαναhttps://www.blogger.com/profile/17369103351426202601noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7141291277549623072.post-5569637788758762942010-01-29T07:27:30.527+02:002010-01-29T07:27:30.527+02:00Είμαι σχεδόν βέβαιος οτι δεν τα συγκρίνει. Μας παρ...Είμαι σχεδόν βέβαιος οτι δεν τα συγκρίνει. Μας παρουσιάζει δύο διαφορετικές δυναμικές. Τη σωτηριολογική και γενικευμένη του Ναζωραίου απέναντι στην ανθρωπότητα [αόριστη και άρα(;)κάπως''οσμηρή'';] και την του Ορφέα απέναντι σε συγκεκριμένο άτομο: την Ευρυδίκη. Με όλο το ευπαθές του ανθρώπινου χαρακτήρα. Και με τη γνωστή κατάληξη βέβαια.<br />Καλημέραδημήτριος παν. μεντεσίδηςhttps://www.blogger.com/profile/10388640676575629061noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7141291277549623072.post-26469999384072964312010-01-29T00:49:40.858+02:002010-01-29T00:49:40.858+02:00Ωραία το έθεσες,
το άτοπο για μένα είναι που συγ...Ωραία το έθεσες, <br /><br />το άτοπο για μένα είναι που συγκρίνει δύο πρόσωπα με βάση μια απλουστευμένη εκδοχή εννοιών, πορίζοντας ως ελλιπή τον έναν, χωρίς ουσιαστικά να υπάρχει κάποιο μέτρο σύγκρισης. <br /><br />Έτσι, και τα δύο πρόσωπα ενσαρκώνουν συγκεκριμένες ιδέες οι οποίες όμως δεν αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Δεν δημιουργούν μια σχέση που να επιδέχεται ερμηνειών. Δεν είναι δυνατό δίδυμο όπως Απόλλωνας και Διόνυσος ας πούμε.<br /><br />:) καλό σου βράδυ!Μαριαναhttps://www.blogger.com/profile/17369103351426202601noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7141291277549623072.post-36381658164943822692010-01-28T17:32:52.416+02:002010-01-28T17:32:52.416+02:00Η ανθρώπινη πλευρά του Ορφέα όμως; Πως μπορεί να μ...Η ανθρώπινη πλευρά του Ορφέα όμως; Πως μπορεί να μας τη δώσει ή πώς πιθανώς μας την έχει δώσει ο Ναζωραίος; <br />Σίγουρα λοιπόν η πράξη του (Ορφέα)δεν είναι μέρος ενός σχεδίου σωτηρίας της ανθρωπότητας. Εξάλλου η ''γενικευμένη'' αγάπη του Ιησού δεν είναι αυτή που στέκεται απέναντι στην ''προσωποποιημένη'' αγάπη του Ορφέα στο πρόσωπο της Ευρυδίκης;<br />O Zίσκιντ μπορεί να φιλοσοφεί εδώ αλλά οι ήρωές του στην περίπτωσή μας ενσαρκώνουν πολύ συγκεκριμένες θέσεις.δημήτριος παν. μεντεσίδηςhttps://www.blogger.com/profile/10388640676575629061noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7141291277549623072.post-9382860025632649882010-01-28T17:04:45.142+02:002010-01-28T17:04:45.142+02:00...Εδώ ο Ζίσκιντ δεν μου αρέσει να πω την αλήθεια.......Εδώ ο Ζίσκιντ δεν μου αρέσει να πω την αλήθεια. Οι "γενικευμένες αλήθειες" που χρησιμοποιεί είναι λίγο χοντροκομμένες και αδιάφορες στη διαλεκτική και τη φιλοσοφία. Το ζήτημα του έρωτα και του θανάτου μέσω μιας τέτοιας σύγκρισης μου προκαλεί νύστα.Μαριαναhttps://www.blogger.com/profile/17369103351426202601noreply@blogger.com