Δευτέρα, 7 Ιανουαρίου 2008


Φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες είναι μια οικογένεια ουσιών που δεν απορροφώνται από το έντερο και η παραμονή τους, έως να αποβληθούν, συμβάλλει στην υγιεινή του εντέρου και ολόκληρου του οργανισμού.

Η καθημερινή τους κατανάλωση, σε ικανοποιητικά επίπεδα, είναι συνδεδεμένη με τη μακροβιότητα και την καλύτερη ποιότητα ζωής.

Πηγές
Ο φλοιός των καρπών των δημητριακών είναι ιδιαίτερα πλούσιος σε φυτικές ίνες καθώς και βιταμίνες Β. Ο άνθρωπος ανέκαθεν έψαχνε τεχνικές για να διαχωρίσει το φλοιό από τον υπόλοιπο καρπό. Με τη βιομηχανοποίηση, η τεχνική εξελίχτηκε υπερβολικά και πλέον δεν υπάρχει ίχνος από το φλοιό στο αλεύρι, παρά μόνο άμυλο. Έτσι, το αλεύρι και τα προϊόντα του έγιναν πολύ εύπεπτα, αλλά έχασαν σημαντικές για την υγεία μας ιδιότητες. Τα τελευταία 10-20 χρόνια πολλοί συνειδητοποίησαν τη σημασία των φυτικών ινών και στην αγορά βλέπουμε πληθώρα προϊόντων ολικής αλέσεως, όπως ρύζι, ψωμί, μακαρόνια κτλ. και αυτά πρέπει να προτιμάμε.

Επιπτώσεις για την υγεία
Έχουν γίνει εκτεταμένες μελέτες για τη διατροφή που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και έχουν εξαχθεί ενδιαφέροντα συμπεράσματα που αφορούν στην υγεία.
Δυσκοιλιότητα: από παλιά είναι γνωστό ότι διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά προλαμβάνει, αλλά και θεραπεύει τη δυσκοιλιότητα. Οι φυτικές ίνες, ιδιαίτερα οι μη διαλυτές, αυξάνουν τον όγκο των κοπράνων και τα διατηρούν μαλακά μέχρι να περάσουν από το γαστρεντερικό σωλήνα.
Εκκολπώματα του εντέρου: δίαιτα φτωχή σε φυτικές ίνες οδηγεί μετά από χρόνια στη δημιουργία εκκολπωμάτων του εντέρου. Τα εκκολπώματα του εντέρου είναι πολύ συχνά στις δυτικές κοινωνίες (έως 25% του πληθυσμού άνω των 60 χρόνων) λόγω των κακών διατροφικών συνηθειών. Διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες δεν μπορεί να τα θεραπεύσει, αφού έχουν δημιουργηθεί, αλλά μπορεί να προλάβει τη δημιουργία καινούριων.
Καρκίνος του παχέος εντέρου: πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου οφείλονται σε μελέτες, που συγκρίνουν δίαιτες πλούσιες σε φυτικές ίνες, με δίαιτες φτωχές σε φυτικές ίνες και έχουν πραγματοποιηθεί σε πολλές χώρες. Το συμπέρασμα συνδέεται πιθανόν με το γεγονός ότι οι φυτικές ίνες κατά κάποιο τρόπο «αραιώνουν» τις βλαβερές και τις καρκινογόνες ουσίες στο έντερο, ενώ άλλες φορές τις προσροφούν, ώστε να μην μπορούν να απορροφηθούν από το έντερο. Στις Η.ΠΑ. έχει υπολογισθεί ότι η αύξηση της ημερήσιας κατανάλωσης φυτικών ινών κατά 13 γρ. ανά άτομο θα μείωνε την επίπτωση του καρκίνου του εντέρου κατά 31%!
Καρκίνος του μαστού: τα αποτελέσματα για τον καρκίνο του μαστού στις γυναίκες δεν είναι τόσο εντυπωσιακά, αλλά πρώιμα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν οφέλη από την κατανάλωση των φυτικών ινών. Αυτό δείχνει να οφείλεται σε μείωση των οιστρογόνων στο αίμα των ατόμων που ακολουθούν δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες. Τα οιστρογόνα είναι ένας παράγοντας που έχει συνδεθεί με τον καρκίνο του μαστού.
Καρδιαγγειακές παθήσεις: σχετικά με τις καρδιαγγειακές παθήσεις έχουν συγκεντρωθεί μερικά στοιχεία που υποστηρίζουν ότι οι φυτικές ίνες βοηθούν στην πρόληψή τους, αλλά ακόμη μπορεί να γίνουν ένας σημαντικός παράγοντας και για την αντιμετώπισή τους. Στην προκειμένη περίπτωση αναφερόμαστε πιο πολύ στις διαλυτές φυτικές ίνες που μπορούν να περιορίσουν την απορρόφηση της χοληστερίνης από το έντερο, δημιουργώντας έτσι ένα θετικό λιπιδαιμικό προφίλ (κοινώς, μειώνουν τη χοληστερίνη). Υπάρχουν επίσης στοιχεία που υποστηρίζουν ότι μειώνουν την αρτηριακή υπέρταση, έναν άλλο παράγοντα κινδύνου για τα καρδιαγγειακά νοσήματα.
Σακχαρώδης διαβήτης: στην πρόληψη και στον έλεγχο του σακχαρώδους διαβήτη (και των δυο τύπων) είναι σημαντικός ο ρόλος τους επίσης. Ακόμα και τα άτομα που ήδη πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη μπορούν να μειώσουν τη φαρμακευτική αγωγή, ίσως και να απαλλαγούν τελείως (εννοούμε από τις ήπιες μορφές διαβήτη). Αυτό φαίνεται να οφείλεται στο γεγονός, ότι οι διαλυτές φυτικές ίνες επιβραδύνουν τη διάβαση του στομάχου και του εντέρου, καθυστερώντας έτσι την απορρόφηση των σακχάρων της τροφής και ρυθμίζοντας καλύτερα το επίπεδο του σακχάρου του αίματος.
Παχυσαρκία: η παχυσαρκία είναι μια πολυπαραγοντική νόσος και το να την αποδώσουμε εξ’ ολοκλήρου στην έλλειψη φυτικών ινών στη διατροφή δεν είναι σωστό. Παρόλα αυτά, μια σωστή διατροφή μείωσης βάρους πρέπει να στηρίζεται σε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες.
Άλλες επιπτώσεις: τα στοιχεία που αφορούν στη μείωση του έλκους του δωδεκαδάκτυλου, του καρκίνου του στόμαχου αλλά και στη βελτίωση της άμυνας του εντέρου είναι αρκετά πρώιμα, γι’ αυτό και επιφυλασσόμαστε. Ούτως ή άλλως όμως, νομίζω ότι σας έχω ήδη πείσει, με όσα ως τώρα ανέφερα.

Το άρθρο είναι από το περιοδικό M-Bike, τεύχος Ιανουαρίου 2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: